STILUS FRACTUS

Czy telewizor ma przewagę nad monitorem?

Czy telewizor ma nad monitorem w grach tę przewagę, że jest większy? Przecież kąty, pod którymi ogląda się obraz, są nawet gorsze…

Po przeczytaniu przedwczorajszego wpisu Jasona Hunta znów zacząłem się nad tym zastanawiać i jakoś nie mogę sobie wyobrazić, co różnica w rozmiarze miałaby dawać. Rozumiem: kanapa, pad i tak dalej, ale przecież typowa odległość od ekranu też jest większa. Nieproporcjonalnie większa. Czy chodzi wyłącznie o to, że można postawić wyświetlacz dalej, a więc usiąść na kanapie, czy także o wielkość jako taką? Jason pisze:

„Pół roku wystarczyło mi, abym nawet przez moment nie pomyślał o kupnie jakiejkolwiek gry na PC, bo już sobie średnio wyobrażam męczenie z myszką i klawiaturą przed mikroskopijnym, 27-calowym monitorem”.

Dlaczego miniaturowe ekrany w hełmach wirtualnej rzeczywistości zapewniają takie wrażenia? Jasne, hełm to hełm, ale przede wszystkim wyświetlacze znajdują się bardzo blisko oczu.

Monitor komputera, nawet taki Full HD o przekątnej 24 cali, zwykle jest odsunięty na 70–100 cm (ja do gier raczej go przysuwam, nawet na mniej niż 70 cm). To odpowiada 48-calowemu TV stojącemu w odległości 150–200 cm. Taki sprzęt już trochę kosztuje, zwłaszcza jeśli ma być odpowiednio szybki. (O tym, że szybkość telewizorów jest problemem, świadczą liczne wątki na forach dyskusyjnych, których autorzy zmieniają sprzęt właśnie pod kątem opóźnienia sygnału w grach).

Konsola niewątpliwie ma pewne przewagi nad pecetem, ale 24-calowy monitor wydaje mi się efektywnie nawet większy od 48-calowego telewizora, bo obraz broni jest niemalże przedłużeniem ręki. Do tego superergonomiczny fotel z zagłówkiem, naprawdę dobre i wygodne słuchawki, wirtualizacja dźwięku przestrzennego, do której zresztą słuchawki są wręcz stworzone… Jeśli jeszcze monitor jest zamocowany na wysięgniku, to już w ogóle luksus, bo w  zaawansowanym fotelu komputerowym można się niemal położyć. W tej chwili nadrabiam S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky z zainstalowanymi modami graficznymi i zmieniającymi rozgrywkę, tylko on mi został z serii. Wrażenia niesamowite.

Czy ktoś może mi zatem wyjaśnić, co daje różnica w przekątnej ekranu pomimo gorszego stosunku przekątnej do odległości? Jak mam odczytywać zacytowany fragment? Konsolę jeszcze mógłbym pożyczyć, ale nie mam też telewizora, więc nie sprawdzę.

WYBRANE WPISY